چگونه صاحب خانه شويم

آن‌قدري نيست كه با پس‌انداز از حقوق كارمندي و كارگري بتوانند سرمايه قابل‌توجهي براي خريد خانه جمع كنند. زوج‌هاي جوان، خانواده‌هايي كه سال‌هاست اجاره‌نشين هستند و مجردهايي كه مي‌خواهند براي آينده‌شان سرمايه‌گذاري كنند و… خلاصه همه ما به نوعي در پي يافتن پاسخ اين سوال هستيم كه واقعا چگونه صاحب خانه شويم و در اين وضعيت اقتصادي نامطلوب خانه بخريم. چطور خودمان را از شر اسباب‌كشي و نقل مكان سالانه، دويدن از اين بنگاه به آن بنگاه براي پيدا كردن خانه، افزايش اجاره‌بها و فكر رسيدن به موعد اجاره خلاص كنيم؟ آيا خريد خانه واقعا اين‌قدر غيرممكن است؟ 

چگونه صاحب خانه شويم

مديريت مالي گامي مهم براي خانه‌دار شدن است
قبل از هر چيز اين نكته را بگوييم كه اگر پول بادآورده هنگفت يا ارث كلاني به شما نرسد و صاحب شغل‌هايي با درآمد چند ده و چند صد ميليوني در ماه نباشيد؛ پروسه خريد خانه براي شما مثل اكثر افراد جامعه طولاني و زمانبر و نيازمند صبر و حوصله فراوان است. پس بايد كفش آهني بپوشيد و قدم به قدم براي رسيدن به آرزوي خانه‌دار شدن گام برداريد. حقيقت اين است كه وقتي آرزويي مثل صاحب‌خانه شدن را در سر مي‌پرورانيد، حتي كم‌ترين مبالغ هم اهميت پيدا مي‌كنند؛ پس بايد مديريت مالي را ياد بگيريد. مديريت مالي يعني هزينه‌ها را كنترل كرده و از منابع مالي كه در اختيارتان است به صورت بهينه استفاده كنيد تا به افزايش سرمايه و سود مالي برسيد.

در اين راستا بايد كليه مخارج و هزينه‌هاي خود را ثبت كرده و هزينه‌هاي ضروري و غيرضروري را مشخص كنيد. اين كار باعث مي‌شود حواستان به دخل و خرج‌تان باشد و با احتياط بيش‌تري تصميم به خريد بگيريد.

پس‌انداز كردن را فراموش نكنيد
مي‌پرسيد چگونه صاحب خانه شويم و از مستاجري نجات پيدا كنيم، جواب اين است كه پس‌انداز كردن را جدي بگيريد. حتي اگر درآمدتان چندان زياد نيست باز هم هر ماه مقداري از آن را پس‌انداز كنيد و يادتان نرود كه قطره قطره جمع گردد وانگهي دريا شود؛ دريا هم نشود يك بشكه ۲۰ ليتري كه مي‌شود. از شوخي گذشته براي خريد خانه پول زيادي لازم است و اين مبلغ در مدت زمان كوتاه به دست نمي‌آيد؛ پس بايد براي آن تلاش كنيد. براي مثال مي‌توانيد هر ماه مقداري از حقوق و درآمد خود را (مثلا ۲۰ درصد) در حساب‌هايي بگذاريد كه به صورت سالانه سود مشاركت روي آن‌ها محاسبه مي‌شود.


خريد خانه با كمترين پول

اگر واقعا مي‌خواهيد به جواب سوال چگونه صاحب خانه شويم برسيد و مبلغ مورد نيازتان را تامين كنيد، بايد سختي‌هاي اين راه را تحمل كرده و خودتان را مجبور كنيد كه از خرج‌هاي اضافه بزنيد؛ مثلا به جاي اسنپ با مترو و اتوبوس به سركار برويد، به جاي اين كه هر روز از بيرون ناهار بخريد در خانه غذا درست كنيد و به محل كارتان ببريد، بي‌خيال خريدها و سفرهاي غيرضروري شويد و…

سرمايه‌گذاري كنيد
با توجه به افت ارزش پول ايران خيلي از افراد ترجيح مي‌دهند به جاي اين كه پول خود را در بانك پس‌انداز كنند، آن را در بازارهاي مختلف سرمايه‌گذاري كنند. براي مثال خريد طلا يكي از روش‌هاي خوب سرمايه‌گذاري به‌خصوص در بلندمدت است. اگر سكه و طلا بخريد و بخواهيد دو سه ماه ديگر بفروشيد بله ممكن است افت قيمت داشته باشد؛ اما در بلندمدت ارزش آن بيش‌تر مي‌شود و سود قابل‌توجهي مي‌كنيد. خريد دلار و يورو هم انتخاب برخي از افراد براي سرمايه‌گذاري و كسب سود است. طي سال‌هاي اخير هم بسياري از افراد در بازار بورس و ارزهاي ديجيتال مثل بيت كوين سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه اتفاقا خيلي‌ها به سود كلاني رسيده‌اند. البته براي سرمايه‌گذاري در اين بازارها نبايد بي‌گدار به آب بزنيد و بايد دانش و تجربه كافي در اين زمينه داشته باشيد كه بدانيد بهترين زمان براي سرمايه‌گذاري چه وقتي است.


به آپارتمان كوچك‌تر نقل مكان كنيد
چگونه صاحب خانه شويم و خانه‌اي حتي كوچك براي خودمان بخريم؟ بايد در دوران اجاره‌نشيني به متراژ پايين رضايت دهيد و به آپارتمان كوچك‌تر نقل مكان كنيد. اين كه هم بخواهيد خانه‌اي با متراژ بالا در منطقه‌اي خوب و گران اجاره كنيد، هم بخواهيد خانه‌دار شويد با هم در تضاد است. وقتي مجبور شويد بيش‌تر درآمدتان را براي كرايه خانه بدهيد، ديگر پولي براي پس‌انداز كردن و صاحب‌خانه شدن نمي‌ماند. بله زندگي در خانه كوچك در منطقه‌اي ارزان‌تر شايد چندان باب ميل شما نباشد؛ اما يادتان باشد شما هدف بزرگ‌تري داريد و آن هم خانه‌دار شدن است.

وام مسكن بگيريد
اين روزها براي اكثر افراد جامعه خانه خريدن بدون گرفتن وام تقريبا غير ممكن است. حتي فقط با وام هم نمي‌توانيد خانه بخريد؛ زماني كه مقدار قابل قبولي پول پس‌انداز كرده‌ايد و با سرمايه‌گذاري در بازارهاي مختلف به مبلغ خريد خانه نزديك شده‌ايد؛ مي‌توانيد بقيه پول مورد نيازتان را از طريق وام تامين كنيد. وقتي شخصي مي‌پرسد چگونه صاحب خانه شويم اولين جوابي كه به ذهن هر كس مي‌رسد گرفتن وام مسكن است. بانك‌ها برنامه‌هاي مختلفي براي تخصيص وام به مردم دارند؛ شرايط دريافت هر كدام از آن‌ها را داريد وام بگيريد و در خريد خانه تعلل نكنيد. اين كه بخواهيد منتظر بمانيد تا پول‌تان براي خريد خانه بيش‌تر شود و خانه‌اي بزرگ‌تر در منطقه‌اي بهتر بگيريد ريسك بالايي دارد؛ چون قيمت مسكن روز به روز بالاتر مي‌رود.

ميزان قسطي كه بانك‌ها تعيين مي‌كنند معمولا منطقي است اما باز هم زماني وام بگيريد كه محل درآمدي تقريبا ثابت و مطمئن داريد؛ چون بانك‌ها و موسسات مالي درباره پرداخت اقساط وام سخت‌گير هستند و اگر براي مدتي پرداخت قسط‌تان عقب بيفتد و از موعد اخطار بگذرد، ملك شما توقيف مي‌شود.


به پيش خريد خانه هم فكر كنيد
در پاسخ به سوال چگونه صاحب خانه شويم بايد بگوييم كه يكي از گزينه‌هايي كه مي‌توانيد در نظر بگيريد پيش خريد خانه‌هايي است كه هنوز ساخت آن‌ها تكميل نشده و قرار است در آينده به شما تحويل داده شوند. البته با توجه به اين كه در اين مورد كلاهبرداري هم زياد صورت مي‌گيرد، حتما از طريق قانون و مبادي رسمي از قانوني بودن فعاليت‌هاي شخص يا بنگاهي كه خانه را پيش‌فروش مي‌كند اطمينان حاصل كنيد.

مشاركت در ساخت، خريد خانه قولنامه‌اي و خانه‌هاي اقساطي هم روش‌هاي ديگري براي خريد خانه هستند.


سخن پاياني
در نهايت اين را بگوييم كه در حال حاضر رهن و اجاره خانه هم امري دشوار شده چه برسد به خريد خانه كه پروسه‌اي زمان‌بر و طولاني است و صبر و طاقت زيادي مي‌طلبد؛ پس پشتكار داشته باشيد و اراده خود را براي پس‌انداز و خريد خانه از دست ندهيد. در رابطه با اين سوال كه چگونه صاحب خانه شويم اين نكته مهم را هم بايد بگوييم كه اگر بودجه نسبتا قابل‌قبولي داريد كه براي خريد خانه كفاف مي‌دهد، شده حتي فعلا خانه‌اي ارزان با متراژ كم و در منطقه و محله‌اي ارزان بخريد تا پول از دستتان نرود.

به اين اميد كه پول بيش‌تري جمع كنيد و خانه‌اي بزرگتر در منطقه‌اي بهتر بخريد، خريد خانه را به تعويق نيندازيد كه هر روز قيمت مسكن بالاتر مي‌رود و پول ما هم بي‌ارزش‌تر مي‌شود. مي‌توانيد در آينده اگر بودجه بيش‌تري داشتيد خانه را عوض كنيد و آن‌چه كه به ايده‌ال‌تان نزديك‌تر است را بخريد. 
منبع : https://www.zoomila.com/

[ ۲۲ دى ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۱۶:۱۲ ] [ admin ]
[ نظرات (0) ]
[ ]