چگونه از خشم به يك حال خوب گذر كنيم؟

هيچ چيز مثل يك آدم عصباني و پريشان باعث ترس و نگراني ديگران نمي‌شود. با اين حال خشم دائما در موقعيت‌هاي مختلف گريبان آدم‌ها را مي‌گيرد.

 

توصيه كردن به ديگران براي اينكه خشمگين نباشند و يا آن را كنترل كنند كار ساده‌اي است اما واقعيت اين است كه در شرايطي كه بسياري از افراد به دليل انواع فشارهاي روحي، عاطفي و جسمي كه ناشي دشواري‌هاي زندگي است دچار ناراحتي و استرس هستند توصيه‌‌ها ممكن است تاثير گذار نباشند.

 

كم طاقتي در برابر مسائل ناخوشايند و از كوره در رفتن و خشمگين شدن به اين معناست كه شما نمي‌توانيد از احساسات منفي‌اي كه در درون خود گرفتارش شده‌ايد خلاص شويد. اين يك انرژي تخليه نشده است كه شامل احساسات و افكار منفي است كه نياز به آزاد شدن دارند. آدم خشمگين نسبت به خودش و ديگران احساس بدي دارد و آن را زماني كه شرايط مهيا باشد به بدترين شيوه ابراز مي‌كند.

 

اما آيا مي‌شود اين خشم ناشي از احساسات منفي را به يك چيز خوب تبديل كرد؟ آيا هميشه خشم به معناي ابراز احساسات منفي در جهت آزار و آسيب زدن به ديگران است؟

 

* نگرش مثبت به احساس خشم

خشم در همه موجوداتي كه داراي احساس هستند وجود دارد و اين احساس چيزي است كه در روند تكامل شكل گرفته است. خشم چيزي است كه موجود داراي احساس براي بقا به آن نياز دارد. ما بايد براي بقاي خود به شكل موثري در موقعيت‌هاي مختلف واكنش نشان بدهيم. اگر ما احساس تهديد، حمله، نااميدي و يا ضعف كنيم بايد چيزي وجود داشته باشد كه بتوانيم به كمك آن از وقوع حادثه ناخوشايند جلوگيري كنيم. خشم به ما كمك مي‌كند تا بقا پيدا كنيم.

 

اما خشم نقش ديگري نيز در زندگي انسان‌ها دارد. جنيفر لارنر، روانشناسي كه در حوزه خشم و ترس كار مي‌كند مي‌گويد خشم واكنشي است كه در نهايت مي‌تواند به شادي و رضايت افراد منجر شود. اين يعني يك فرد عصباني در پس زمينه ديدگاهي مثبت نسبه به خطرات دارد كه مي‌تواند از آن براي تغيير عادات بد و سازگاري آن با يك عادت خوب استفاده كند.

 

* راز خشمي كه مي‌تواند به شيوه مثبت به كار برود

وقتي شما عصباني و خشمگين هستيد چيزي وجود دارد كه احساس مي‌كنيد نادرست است و اين مساله باعث عصبانيت و خشم شما شده است. خوب كه فكر كنيد متوجه مي‌شويد كه عامل خشم شما در واقع چيزي است كه مي‌خواهيد تغيير كند چون آن را خوب نمي‌دانيد. براي اينكه خشم به يك ابراز احساسات سهمگين تبديل نشود بايد ياد بگيريد كه به جاي توجه به عامل خشم به آنچه واقعا نياز داريد توجه كنيد.

 

اين رئيس احمق شما نيست كه باعث شده خشم خود را بر سر يك آدم بي‌ربط خالي كنيد. چيزي كه باعث شده شما عصباني شويد اين است كه مثلا چيزي در رابطه كاري شما با رئيس بايد تغيير كند. شما حق داريد نسبت به رفتار ناعادلانه‌اي كه در محيط كار با شما شده است خشمگين باشيد. اما از اين انرژي ايجاد شده در درون خود براي تغيير مساله آزاردهنده استفاده كنيد نه اينكه آن را بر سر ديگراني كه ربطي هم به موضوع ندارند خالي كنيد.‏

 

مهارت‌هاي كنترل و مديريت خشم
خشم در همه موجوداتي كه داراي احساس هستند وجود دارد‎

 

* تشخيص دلايل خشم

اين كه بخواهيد همواره نسبت به دلايل خشم خود آگاه شويد كار ساده‌اي نيست. خيلي وقت‌ها خشم پنهان شما ناشي از عوامل مختلف به ظاهر كوچكي است كه روي هم تلنبار شده است. با اين حال اين كار نشدني نيست.
عصبانيت،علت عصبانيت وراههاي كنترل آن
خشم مان را كجا خالي كنيم بهتر است؟

 

كافي است زماني را صرف جستجوي عواطف، احساسات و افكارتان بكنيد. به اين فكر كنيد كه چه چيزهايي باعث آزار و اذيت‌تان شده است. روي آنچه باعث ايجاد احساسات ناخوشايند مي‌شود تمركز كنيد و دلايل را پيدا كنيد.

 

پس از آنكه متوجه شديد چه چيزهايي باعث خشم‌تان شده است براي تغيير شرايط اقدام كنيد.مطمئن باشيد براي هر شرايطي راهي وجود دارد. البته زماني هست كه راه‌حل‌ها وجود دارند و امكان تغيير وجود دارد اما اين كار به سادگي انجام پذير نيست چون نياز به صرف زمان طولاني، پول و يا پذيرش ريسك‌هاي بزرگ دارد. اگر احساس مي‌كنيد نمي‌توانيد به راحتي تغييري در مسير زندگي تان ايجاد كنيد خوب است كه لااقل تمرين كنيد با مديتيشن، ورزش، انجام يوگا، تمرين كنترل تنفس، توجه به سلامت بدن و روان، انرژي منفي‌اي كه در درونتان جمع شده است را تخليه كنيد.
ترك اعتياد و سم زدايي بدن
جديدترين و كاربردي ترين مدلهاي چرخ خياط

 

* از خشم براي ايجاد تعادل در تنش‌ها استفاده كنيد

خشم هميشه با جروبحث و درگيري همراه است. اگر احساس مي‌كنيد هر زمان دچار خشم مي‌شويد با ديگران درگيري‌هاي فيزيكي و لفظي پيدا مي‌كنيد اين به معناي آن است كه شما نياز به خودآگاهي داريد. در اين صورت بايد ياد بگيريد كه از روش‌هاي سودمند براي پيشگيري از تنش‌ها استفاده كنيد.

 

بايد تمرين كنيد در آن هنگام آرامتر حرف بزنيد، درست نفس بكشيد، به موقع سكوت كنيد و صدايتان را پايين بياوريد. شما ممكن است احساس كنيد كه براي كنترل خشم تان بايد روي حالت‌هاي چهره، چشم‌ها و تكان دادن بدن نيز كار كنيد.

 

علاوه بر اين لازم است كه همواره موضوعات را از منظر ديگران ببينيد بدون اينكه بخواهيد آنها را با پيش‌فرض‌هاي خود كه معمولا از روي عصبانيت شكل گرفته‌اند قضاوت كنيد. يادتان باشد كه اگر كسي باعث خشم‌تان شده هميشه اين كار را از روي عمد و با هدف آسيب زدن انجام نمي‌دهد.

 

بسياري از آدم‌ها از عواقب حرف و رفتار خود آگاه نيستند. بسياري از افراد به احساسات و خواسته‌هاي ديگران بي‌توجه هستند بنابراين اغلب بدون توجه دقيق كاري را مي‌كنند يا حرفي را مي‌زنند كه باعث ناراحتي مي‌شود. در يك دنياي ايده‌آل خوب بود كه همه متوجه همه چيز بودند اما واقعيت اين است كه اينگونه پيش نمي‌رود.

 

* خشم انگيزه‌اي براي رشد

خشم مي‌تواند يك مشكل باشد اما در هر صورت اين بخشي از موجوديت شماست. اگر فكر مي‌كنيد به راحتي دچار خشم مي‌شويد آن را به عنوان فرصتي در نظر بگيريد براي اينكه خودتان را بهتر بشنا‌سيد.

 

اين خشم به شما مي‌آموزد كه بايد عادتي را در خودتان تغيير بدهيد و آنقدر قوي شويد كه به راحتي در برابر هر اتفاقي از كوره در نرويد. آگاهي شما به خشم راهي است براي اينكه روي اعتماد به نفس خود كار كنيد، اين خشم مي‌تواند فرصتي باشد براي اينكه به يك انسان صبور، قوي و خودآگاه تبديل شويد. آدمي كه احساساتش را مي‌شناسد و مي‌تواند آن را به نفع خودش به كار ببرد.‏

 

منبع: سلامت نيوز

 

[ ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۳۷:۲۷ ] [ admin ]
[ نظرات (0) ]
[ ]