چاپ سوليت

جهت مشاوره رايگان با كارشناسان هنرنوين، با ما در تماس باشيد.
۰۲۱-۲۶۳۱۳۸۱۶

۰۲۱-۲۶۳۱۳۸۱۷


در حقيقت چاپ سوليت يك نوع از چاپ لارج فرمت با كيفيت عالي است كه در زمينه‌هاي مختلفي مانند تبليغات و دكوراسيون مي‌توان از آن بهره برد.

براي مثال اگر قصد داريد براي تبليغ و معرفي كسب و كار، خدمات يا كالاهاي خود در يك نمايشگاه تخصصي يا عمومي شركت كنيد، مي‌توانيد براي تاثيرگذارتر بودن تبليغات خود و جذابيت بيشتر غرفه‌ي نمايشگاهي‌تان، از چاپ سوليت براي فضاي داخلي غرفه يا دكوراسيون داخلي آن استفاده كنيد. همچنين به علت كيفيت چاپ بالا، سطح صاف و بدون بافت، مات و بدون انعكاس بودن از چاپ سوليت مي‌توان در چاپ پوستر و يا تصاويري كه كيفيت بالاي آن‌ها مورد نياز است، استفاده كرد. لازم به ذكر است كه مات بودن اين نوع چاپ در كنار ضد آب بودن، مقاومت و استحكام بسيار بالاي آن در مقايسه با بنر باعث شده تا بيشتر مورد توجه و استفاده قرار بگيرد.


ويژگي‌هاي چاپ سوليت

اين نوع چاپ از جنس پي وي سي بوده و ظاهر و سطح آن بدون بافت و كاملا صاف است. اين محصول ماندگار، مقاوم و پايدار در برابر شرايط محيطي و آب و هوايي است و ثبات رنگ دارد. رنگ اين نوع چاپ بسيار زيبا است و طرح چاپ شده از رزوليشن و شفافيت بالايي برخوردار است. سوليت در ابعاد متفاوتي قابل استفاده است و تا عرض 150 سانتي‌متر و گرماژ مختلف در بازار يافت مي‌شود.


كاربرد و موارد استفاده از چاپ سوليت

همان‌طور كه گفته شد، چاپ سوليت در صنعت‌هاي مختلفي كاربرد دارد و ويژگي‌هاي بسيار خوب اين نوع چاپ آن را براي مصارف مختلفي مناسب كرده است. از آن‌جا كه تصوير چاپ شده روي سوليت كيفيت بالايي دارد براي تبليغات مخصوصا تبليغات در فضاي باز، استند رول‌آپ، دكوراسيون، لايت باكس‌هاي فضاي داخلي و… انتخاب بسيار خوبي است.

يكي از بزرگ‌ترين مزايايي كه چاپ فضاي خارجي نسبت به ساير چاپ‌ها دارد، مقاوم بودن در برابر شرايط جوي و عوامل محيطي مختلف است. سوليت با ويژگي‌هايي دارد ماده‌ي مخصوص براي چاپ فضاي خارجي به حساب مي‌آيد كه اين چاپ به صورت ايندور و اوتدور انجام مي‌شود. در محصولات مورد استفاده براي دكوراسيون هم مي‌توان از اين متريال استفاده كرد دارا بودن ظاهر بدون بافت سوليت آن را براي چاپ پوستر و پرده تصويري بسيار مناسب كرده است و باعث مي‌شود تصوير چاپ شده جلوه‌ي بسار خوبي داشته باشد.

در مجموع مي‌توان به موارد زير به عنوان كاربردهاي كلي چاپ سوليت اشاره كرد:

– استفاده براي كاربردهاي تبليغاتي مانند تبليغات در فضاي باز، بيلبوردهاي تبليغاتي و…

– استفاده در فضاهاي خارجي براي زيباسازي

– استفاده در صنعت دكوراسيون

– استفاده براي لايت باكس‌ها در فضاي خارجي

– استفاده در رول آپ و استند رول آپ نمايشگاهي و تبليغاتي

– استفاده براي چاپ پوستر و پرده تصويري

– استفاده براي چاپ بك لايت

– استفاده براي استندهاي نمايشگاهي و دكوراسيون داخلي غرفه‌ها

– استفاده براي ساخت تابلوهاي نمايشگاهي، پاساژها، مغازه‌ها و …

نوع ديگري از خانواده چاپ روي اجسام چاپ روي پارچه است. در مجتمع چاپ ديجيتال و تيليغات هنرنوين از چاپ سالونت و اكو سالونت براي چاپ روي انواع پارچه استفاده مي‌شود . در اين نوع چاپ در مقياس صنعتي از تكنولوژي‌هاي روز دنياي چاپ استفاده مي‌شود و چاپ بدون محدوديت در رنگ و طرح در مجتمع چاپ ديجيتال و تبليغات هنرنوين انجام مي‌پذيرد.


نحوه چاپ با دستگاه روي پارچه

مراحل چاپ با دستگاه روي پارچه عبارتند از:

پارچه يا لباسي را كه مي‌خواهند روي آن طرح يا تصويري را چاپ كنند، روي يك ميز متحرك قرار مي‌دهند.
دستگاه چاپ به يك كامپيوتر متصل است كه دستور چاپ متن يا تصوير از طريق آن به دستگاه مي‌رسد.
پارچه به وسيله دستگاه‌هاي ديجيتال تحت چاپ قرار مي‌گيرد.
براي ماندگاري بيش‌تر طرح از پرس حرارتي پس از اتمام فرايند چاپ استفاده مي‌شود.
نكته قابل توجه اين‌كه جوهر دستگاه حتما بايد از مرغوبيت كافي برخوردار باشد، چرا كه ميزان كيفيت جوهر تاثير مستقيمي روي نتيجه چاپ دارد.


چاپ ديجيتال روي پارچه و مزاياي آن

به طوركلي در صنعت نساجي از دو روش چاپ براي افزودن نقش و نگار به پارچه‌ها استفاده مي‌شود، كه عبارتند از:

چاپ افست:

در اين روش چاپ براي پاچيدن جوهر روي پارچه از سيلندرهاي متعددي استفاده مي‌كنند كه هر كدام از اين سيلندرها رنگ مخصوصي را بر روي پارچه مي‌ريزند و طرح نيز از طريق پليت از پيش تهيه شده روي پارچه اعمال مي‌شود.

چاپ ديجيتال:

در روش چاپ ديجيتال سرعت كار بسيار بالاست و طرح مورد نظر به محض اينكه طراحي شد، قابل چاپ است. چاپ ديجيتال روي پارچه درصد خطاي بسيار كمتري دارد و در نتيجه طرح با ظرافت و كيفيت بهتري چاپ خواهد شد.

مزيت چاپ ديجيتال روي پارچه از آن رو است كه هيچ‌گونه محدوديتي براي آن از لحاظ طرح و تعداد وجود ندارد و در نتيجه با كيفيت عالي، در كم‌ترين زمان و بدون محدوديت انجام خواهد شد؛ چراكه در اين روش فرايند چاپ به صورت الكترونيكي انجام مي‌گيرد.


چه پارچه‌هايي قابليت چاپ ديجيتال دارند؟

براي اينكه پارچه را با استفاده از دستگاه چاپ ديجيتال منقش كنند، دو شرط لازم است.

اينكه رنگ پارچه رنگ تيره نباشد يعني از ميان رنگ‌هاي روشن انتخاب شود تا طرح و نقش را بپذيرد و نمايان كند.
از پارچه‌هايي كه درصد پلي استر آن‌ها بالاتر است استفاده شود.
اين شرط‌ها در كيفيت چاپ تاثير به سزايي دارند، پس بهتر است از پارچه‌هاي روشن مثلا با رنگ سفيد و داراي پلي استر حداقل 70% استفاده شود تا نتيجه مطلوب واقع شود.

چاپ ديجيتال روي پارچه بدون محدوديت

چنان‌چه قصد چاپ روي پارچه را داريد خوب است بدانيد در چاپ ديجيتال بدون محدوديت هر طرح و يا عكسي را مي‌توانيد بر روي پارچه مورد نظر خود چاپ كنيد. تنها كافي است تصوير انتخابي شما با كيفيت و داراي رزوليشن و پيكسل بالا باشد تا با ريز جزئيات چاپ شود. به طور كلي نقشه‌هاي متنوع، تصاوير جذاب و طرح‌هاي مختلف در اين نوع چاپ بدون محدوديت قابل اعمال هستند.

گفتني است اين گونه چاپ در برابر نور مقاوم بوده و همچنين قابل شستشو نيز هست. در حقيقت چاپ ديجيتال به بافت پارچه هيچ‌گونه آسيبي وارد نمي‌كند و در نتيجه ماندگاري بالايي دارد.


تاثير رنگ پارچه در چاپ

همان‌طور كه اشاره كرديم يكي از شروط اين است كه رنگ زمينه پارچه بايد، روشن باشد و در اين راستا رنگ سفيد كاربرد بيشتري دارد، چرا كه بدون محدوديت مي‌توان انواع طرح و رنگ را روي آن اعمال كرد. به طور كلي يك پارچه سفيد قابليت اين را دارد تا به سليقه شما تحت چاپ قرار بگيرد. غير از رنگ سفيد، برخي رنگ‌هاي روشن نظير: زرد، صورتي، آبي، كرم، شيري، نارنجي، سبز روشن براي كار چاپ مناسب هستند.

اما چرا پارچه‌هاي با رنگ تيره براي چاپ نامناسبند؟ علت اين است كه اين پارچه‌ها طرح چاپي را به خوبي نمايان نمي‌كنند و همچنين نمي‌توان بر طبق سليقه از هر نوع چاپي بر روي آن‌ها استفاده كرد. البته لازم به ذكر است پارچه‌هاي تيره قابليت رنگ‌آميزي كمتري به نسبت پارچه‌هاي روشن دارند و از همين رو از پارچه‌هاي رنگ روشن بيشتر استفاده مي‌شود.

قيمت چاپ روي پارچه

پارچه‌هايي كه قابليت چاپ دارند را مي‌توان توسط دستگاه‌هاي ديجيتال و مدرن در مدت زمان كوتاه با طرح‌ها و نقش‌هاي مختلف آراست و سپس قيمت آن بر حسب ميزان متراژ پارچه محاسبه شده و به مشتري اعلام مي‌گردد. براي برآورد هزينه چاپ پارچه موارد متعددي را در نظر مي‌گيرند كه برخي از مهم‌ترين آن‌ها: كيفيت چاپ، رنگ، طرح و ماندگاري آن است.

چاپ روي پارچه – كاربردها

اين نوع چاپ صد در صد قابل شستشو مي باشد و در ابعاد دلخواه و با كيفيت بالا براي كاربرد هايي نظيرچاپ روي پرده ،چاپ روي روتختي ،چاپ روي رو مبلي ،چاپ پرچم ، چاپ بنر پارچه اي ، چاپ بيلبورد از جنس پارچه ، چاپ روي انواع لباس مانند تي شرت، شال، مانتو و روسري ، پوشاك و انواع ديگر كاربرد هاي دكوراسيون و امور تبليغاتي انجام مي شود.


براي اين منظور محدوديتي از لحاظ طرح و نقشه وجود ندارد و برحسب سليقه مشتري طرح دلخواه چاپ خواهد شد. معمولا براي مواردي كه نام برديم طرح‌ها و نقشه‌هايي پيش فرض وجود دارد كه در صورت سفارش، پيشنهاد مي‌شوند، لذا اگر براي پارچه يك‌رنگ و ساده خود در پي تغيير و ايجاد تنوع هستيد، مي‌توانيد با ما تماس بگيريد و از خدمات اين چاپ با كيفيت عالي و قيمت مناسب برخوردار شويد.

آيا شستشو، چاپ روي پارچه را تحت تاثير قرار مي‌دهد؟

امروزه با توجه به كاربردهاي فراوان اين نوع چاپ شاهد هستيم كه مراكز آن كار چاپ را بر روي انواع پارچه انجام مي‌دهند، اما آيا رنگي كه در اين فرايند استفاده مي‌شود در برابر شستشو مقاوم است يا نه؟ در پاسخ بايد ابتدا نوع چاپ بررسي شود تا قابليت شستشوي آن مشخص گردد. براي اين چاپ با توجه به نوع كاربردي كه خواهد داشت از مواد اوليه (رنگ و جوهر) و روش‌هاي چاپ مختلفي استفاده مي‌كنند.

براي مثال براي چاپ روي پارچه‌‌هايي كه براي پوشاك استفاده مي‌شوند از رنگ‌هايي بهره‌ مي‌گيرند كه قابل شستشو باشند و در فرايند چاپ نيز از روش‌هايي خاص براي تثبيت رنگ استفاده مي‌كنند، چرا كه پوشاك مرتبا بايد شستشو شود، لذا كيفيت چاپ بسيار مهم است؛ اما چاپ روي پارچه‌هايي نظير بنر يا بيلبورد تبليغاتي كه در مدتي محدود كاربرد دارند، تثبيت رنگ چندان اهميتي ندارد، زيرا اين پارچه‌ها معمولا تحت شستشو قرار نمي‌گيرند.

چاپ استيكر و وينيل _ استيكر چيست؟

براي تبليغات چه در فضاي داخلي و يا فضاي خارجي مي‌توان از چاپ استيكر و وينيل استفاده كرد. استيكر يا وينيل از يك لايه نازك تشكيل شده و معمولا پشت آن چسب‌دار است. اين محصول قابليت چاپ محتواي تبليغاتي دارد و مي‌توان از آن براي استعمال در محل‌هاي مختلف ثابت يا متحرك به منظور نمايش تبليغات استفاده كرد، چرا كه دوام قابل قبولي در برابر شرايط محيطي مثل نور خورشيد، باد و باران دارد. در چاپ استيكر از جنس PVC استفاده مي‌شود.

انواع استيكر و وينيل

چاپ استيكر و وينيل در دو مدل: ۱. شيشه‌اي ۲. شيري انجام مي‌شود كه هركدام خواص مربوط به خود را دارند. در چاپ استيكر و وينيل شيشه‌اي بيشتر براي مصارف خاص استفاده مي‌كنند، چرا كه خاصيت جالب اين مدل، ديد دو طرفه است. در واقع هر دو طرف استيكر نمايشگر استيكر خواهند بود؛ اما در چاپ استيكر شيري ديگر ديد دو طرفه وجود ندارد و تنها يك سمت قابل مشاهده است. رنگ زمينه اين مدل چاپ استيكر عموما سفيد است. اين مدل به نسبت شيشه‌اي محبوبيت بيشتري نزد مصرف‌كنندگان دارد.

خصوصيات استيكر‌ها و وينيل‌هاي چاپ شده

يكي از خصوصيات جذاب استيكر و وينيل اين است كه چاپ طرح دلخواه بر روي آن‌ها امكان‌پذير است. با بهره‌گيري از استيكر يا وينيل مي‌توان دكوراسيوني زيبا را ايجاد كرد كه هزينه چنداني هم ندارد. نكته جالب توجه در باب استيكر و وينيل، اين است كه آن‌ها قابل شستشو هستند و لذا چنانچه بر روي هر سطحي مثل: سطح پوشيده شده از رنگ روغن، پلاستيك، گچ، مولتي كالر، شيشه، آينه، چوب MDF، درب اتاق، كمد و يخچال نصب شود پس از مدتي استفاده مي‌توان آن را شسته و تميز كرد. توصيه مي‌شود هنگام نصب استيكر و وينيل ابتدا محل مورد نظر شسته و تميز شود، سپس استيكر و وينيل چسبانده شود تا كيفيت نهايي مطلوبي داشته باشد.

نكات ابتدايي براي خريد و چاپ

مهم است كه قبل از خريد استيكر و اقدام به چاپ آن، شما يك پيش زمينه ذهني از استيكر انتخابي خود مد نظر داشته باشيد. اين امر به آن علت است كه هنگام خريد استيكر شما با طيف گسترده‌اي از طرح‌هاي متنوع استيكر با طرح‌هاي گوناگون مواجه خواهيد شد؛ بنابراين بهتر است پيش از خريد يك پيش زمينه ذهني از طرح مورد نياز خود بر روي استيكر داشته باشيد.
بايد قبل از خريد، محلي را كه مي‌خواهيد در آن‌جا استيكر نصب كنيد از لحاظ ابعاد به دقت بسنجيد. شناخت ابعاد محل در انتخاب استيكر شما را ياري مي‌كند تا سايز مناسب را خريداري كنيد.


سايز استيكر در انتخاب طرح به شما كمك خواهد كرد، معمولا براي محل‌هاي كوچك از استيكر‌هايي با سايز كوچك كه داراي طرح‌هايي با سايز كوچك هستند و براي محل‌هاي بزرگ از استيكرهاي بزرگ با طرح‌هاي درشت و بزرگ مناسب هستند.
استيكري كه براي اتاق كودكان در نظر مي‌گيريد را بايد در محلي نصب كنيد كه دور از دسترس كودكان باشد چرا كه اين استيكر‌ها حاوي چسب و مواد شيميايي هستند و لذا بهتر است كودك به آن‌ها دسترسي نداشته باشد.
اگر از چاپ استيكر و وينيل براي تبليغات روي اتوبوس مي‌خواهيد استفاده كنيد، بايد بدانيد نصب استيكر روي ديواره خارجي اتوبوس كار نسبتا دشواري است چون ديواره خارجي اتوبوس داراي ناهمواري‌هاي متعددي است كه همين فرورفتگي‌ها و برآمدگي‌ها موجب مي‌شود تا استيكر سخت روي آن بچسبد.‌ براي حل اين مشكل افرادي مجرب و دوره ديده مي‌توانند كار نصب و ترميم استيكر اتوبوس‌ها هستند كه مي‌توانند، با تخصص و مهارت به بهترين شكل ممكن استيكر را بر روي اتوبوس بچسبانند.
فيلم چاپ استيكر و وينيل در مجتمع چاپ ديجيتال و تبليغات هنرنوين


چاپ استيكر با دستگاه‌هاي پيشرفته

استيكرها توسط دستگاه‌هاي مختلفي چاپ مي‌شوند و بسته به نوع جوهري كه استفاده مي‌كنند، كيفيت‌هاي مختلفي دارند.‌ ماندگاري طرح در چاپ استيكر و وينيل بستگي به كيفيت جوهر دارد و به طور ميانگين رنگ طرح‌ها در اين استيكرها مابين سه ماه تا دو سال دوام دارند.

دستگاه‌هاي چاپ اكوسالونت: اين دستگاه قادر است چاپ استيكر و وينيل را براي استفاده روي كاميون و شيشه‌هاي فروشگاهي انجام دهد و ماندگاري آن نيز نسبتا بالاست. از لحاظ ماندگاري رنگ مي‌توان گفت رنگ روي كاميون و شيشه‌ها بين ۸ تا ۱۲ ماه ماندگار خواهد بود. از چاپ استيكر بر روي شيشه‌هاي فروشگاه‌ها و پاساژ نيز استفاده مي‌شود كه به علت كيفيت بالاي دستگاه‌هاي چاپ اكوسالونت از آن‌ها بهره مي‌گيرند. اگر در پي يك چاپ با كيفيت با ماندگاري بالا هستيد، مي‌توانيد از چاپ استيكر با دستگاه اكوسالونت كمك بگيريد چر كه كيفيت و شفافيت اين دستگاه‌ها بسيار عالي است به گونه‌اي كه شباهت زيادي به پوستر دارند.

دستگاه‌هاي چاپ out door (سالونت بيس): كيفيت اين دستگاه‌ها نيز نسبتا خوب است و ماندگاري چاپ استيكر و وينيل با آن‌ها بين ۸ ماه تا حتي دو سال نيز مي‌رسد. مثلا چاپ استيكر روي ماشين بسته به كيفيتش بين يك تا چهارسال ماندگاري دارد. از اين دستگاه براي چاپ استيكر بر روي ماشين، شيشه فروشگاه‌ها، تابلوهاي سر در مغازه‌ها و… استفاده مي‌كنند، چرا كه كيفيت و دوام قابل قبولي دارند.

بهترين جوهر براي چاپ استيكر و وينيل

همان‌طور كه مستحضر هستيد، مهمترين بخش كار چاپي، جوهر است؛ لذا بايد جوهر با كيفيت و مرغوب باشد تا در نهايت كيفيت كار مطلوب واقع شود. جوهر‌ها امروزه در كشورهاي مختلف آسيايي، اروپايي و آمريكايي توليد مي‌شوند. از ميان جوهرهاي فراوان موجود در بازار جوهرهاي آمريكايي درصد مرغوبيت بيشتري دارند و چنانچه بر روي محل استيكري با اين جوهرها چاپ شود، ماندگاري آن افزايش چشمگيري خواهد داشت.

به طور كلي جوهرهايي كه در كار چاپ استيكر استفاده مي‌شوند عبارتند از: جوهرهاي ساخت كشور چين با درجه بندي‌هاي مختلف، جوهرهاي ساخت كشور كره جنوبي، جوهرهاي اروپايي و آمريكايي.

اما تجربه ثابت كرده كه جوهرهاي آمريكايي به نسبت ساير جوهرهايي كه نام برديم كيفيت بهتري دارند و به عنوان ماندگارترين جوهر چاپي شناخته مي‌شوند. با توجه به اين موضوع اگر تصميم گرفته‌ايد بر روي كاميون، اتوبوس، شيشه فروشگاه و… استيكر بچسبانيد، توصيه مي‌شود از استيكرهايي كه با جوهر آمريكايي چاپ شده‌اند بهره بگيريد.


موارد استفاده چاپ استيكر و وينيل

موارد استفاده از چاپ استيكر با توجه به چسبندگي آسان آن‌ها گسترده است اما بيشتر از اين محصول براي تبليغات استفاده مي‌كنند، چرا كه قابليت چسبندگي به محيط كوچك يا بزرگ را دارد. حتي از چاپ استيكر و وينيل براي تبليغ روي اجسام نيز بهره‌ مي‌گيرند مثلا روي وسايل نقليه مثل بدنه ماشين‌ها و يا اتوبوس‌ها كاربرد دارد.

يكي از راه‌هاي شناخته شدن كسب و كارها و نمايش تبليغات نيز استفاده از چاپ استيكر و وينيل است. به اين منظور مي‌توان تصوير مورد نظر را روي استيكر چاپ كرد و سپس آن را در مكان‌هاي پر رفت و آمد چسباند.

از ديگر جزئيات مصرف چاپ استيكر و وينيل براي انجام تبليغات در مشاغل كوچك‌تر است. براي اين كار از استيكر در سوپرماركت‌ها، يخچال‌هاي صنعتي و مراكز تهيه مواد پروتئيني استفاده مي‌شود. به طور كلي به علت ايستايي و ثابت بودن، آن‌ها را به راحتي بر روي شيشه فروشگاه‌ها، مراكز تجاري، پاساژها، ادارات و ديوارها نصب مي‌كنند و از آن‌ها براي تبليغ برندهاي مختلف و خدمات و اطلاع رساني‌ها بهره مي‌گيرند.

البته شايان توجه است از چاپ استيكر در دكوراسيون داخلي منزل نيز استفاده مي‌شود و به اين منظور مي‌توان چاپ مورد نظر را براي ديوارهاي مختلف ساختمان مثل آشپزخانه، اتاق كودك، اتاق نشيمن و اتاق خواب سفارش داد و با اين كار نمايي زيبا به محيط داخلي منزل بخشيد.

از ديگر روش‌هاي رايج تبليغات كه به وفور در سطح شهر ديده مي‌شود، چاپ استيكر و وينيل بر روي وانت‌ها، قطار، كاميون‌هاي بين شهري، بدنه ماشين‌هاي پخش مواد غذايي و حتي مترو به منظور تبليغات است.

نكات لازم در مورد استفاده از استيكر و وينيل

سطحي كه مي‌خواهيد استيكر و وينيل را كه با طرح دلخواه از پيش چاپ نموده‌ايد، به خوبي تميز كنيد.
براي تميز كردن سطح بهتر است بسته به جنس سطحي كه مي‌خواهيد روي آن استيكر بچسبانيد، با دستمال خشك يا با كف رقيق حاصل از آب و ريكا اقدام كنيد.
دقت كنيد سطح را كاملا خشك نكنيد و اجازه دهيد كمي رطوبت يا كف روي سطح باقي بماند، تا امكان جا به جايي در صورت نصب كج وجود داشته باشد و همچنين پس از نصب نيز حباب زير استيكر و وينيل باقي نماند.
براي خشك شدن استيكر صبور باشيد. خشك شدن آن حدود 2 الي 3 ساعت زمان مي‌برد اما پس از اينكه خوب خشك شود با استقامت و ماندگاري مطلوب روي سطح قرار مي‌گيرد.
براي چسباندن استيكر چاپ شده روي خودرو بهتر است از يك فرد متخصص كمك بگيريد چرا كه نصب استيكر بر روي اتومبيل شرايط خاصي مي‌طلبد و بايد به صورت خشك انجام شود.
وسايل مورد نياز براي نصب استيكر و وينيل
نصب استيكر و وينيل چاپ شده نياز به يك قيچي، دستمال پارچه‌اي لطيف و يك كاردك (كارت بانكي نيز قابل استفاده است) داريد.

نحوه نصب صحيح استيكر و وينيل

سطحي كه قرار است روي آن استيكر چسبانده شود را به خوبي تميز كنيد.
چسبندگي چند نوار چسبي را با استفاده از انگشت كاهش دهيد و به وسيله آن‌ها محل چسباندن استيكرها را تعيين كنيد.
استيكرهاي PVC داراي يك قسمت شطرنجي در قسمت پشت هستند كه بايد با استفاده از كاردك يا حتي كارت بانكي آن قدر بكشيد تا طرح بر روي سلفون شفاف پياده شود و حباب‌هاي بين لايه‌هاي آن كاملا از ميان بروند.
حال بايد كاغذ شطرنجي يا راه راه از پشت طرح به دقت كاملا آرام جدا شود.
در اين مرحله طرح بايد روي سطح فيكس شود و به اين منظور سلفون شفاف را ابتدا بايد روي سطح چسباند و سپس با استفاده از كاردك (كارت بانكي يا كارت تلفن) طرح روي سطح پياده شود و بايد توجه داشته باشيد طرح كاملا روي سطح بچسبد.
با كمي كج كردن دست بايد سلفون شفاف از سطح برداشته شود براي اين كار زاويه 180 درجه مطلوب است.
طرح‌هاي ساده استيكر، جنس چرم و جير براي انتقال طرح نيازي به سلفون روي استيكر ندارند.
با ناخن يا شي‌اي نوك تيز مثل چاقو يا قيچي بايد لبه برچسب از روي كاغذ بلند شود و سپس بر روي سطح مورد نظر نصب گردد. براي اين كار در اولين تكه بايد الگوي درست رعايت شود تا بقيه تكه‌ها به ترتيب پشت سرهم چسبانده شوند.
در انتهاي مراحل اگر حبابي زير استيكر باقي ماند مي‌توانيد با استفاده از سوزن آن را سوراخ كرده و سپس روي آن را كاردك بكشيد تا هواي ايجاد شده در زير استيكر كاملا از بين برود.

در نهايت هم اگر كار كثيف شد و رزين چسب روي طرح باقي ماند، مي‌توان با يك پنبه آغشته به استون آن را كاملا تميز كرد.

كندن استيكر نصب شده

براي كندن استيكر نصب شده، تنها كافي است لبه كار را با استفاده از يك جسم نوك تيز يا ناخن بلند كنيد و سپس استيكر را از روي سطح جدا كنيد. براي سهولت در اين كار بهتر است قبل از كندن سطح برمي‌گردد كار را كمي با استفاده از سشوار گرم كنيد تا استيكر مقاومت خود را از دست بدهد و اصطلاحا نرم شود. با اين كار به راحتي استيكر از روي سطح جدا خواهد شد. پس از اين كار به محض اينكه استيكر سرد شود، مجددا سخت خواهد شد و به سطح با مقاومت خواهد چسبيد، لذا مي‌توان كم كم از دماي پائين سشوار براي گرم نگه داشتن استيكر استفاده كرد تا راحت‌تر كنده شود.

سخن آخر

چاپ استيكر و وينيل براي موارد متعددي كاربرد دارند كه در بالا ذكر شدند. كار چاپ امروزه توسط دستگاه‌هاي مخصوص چاپ انجام مي‌شود و به علت استفاده از جوهرهاي آمريكايي و با كيفيت، دوام بالايي دارند. اين استيكرها با توجه به كاربردشان بهتر است توسط يك فرد كاربلد چسبانده شوند، چرا كه در غير اين صورت ممكن است كيفيت لازم را نداشته باشند كه كنده شوند. براي نصب استيكر و وينيل مواردي بايد رعايت شوند تا كندن آن آسان نباشد مثلا سايز و ابعاد استيكر بايد متناسب با محل انتخاب شود.

[ ۱۶ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۴۲:۱۳ ] [ admin ]
[ نظرات (0) ]
[ ]