چگونه كنترل مهارت خشم را به كودكم بياموزم؟

يكي از مهمترين چالش هاي والدين و بزرگسالان چه در تربيت و چه ارتباط با كودكان چگونگي كنترل خشم است. از آنجايي كه واكنش هاي هيجاني خيلي زودتر از بخش هاي منطقي ذهن فعال مي شوند و به تكامل مي رسند، كودكان در مواجهه با موقعيت هاي هيجاني، بيشتر تكانشي عمل مي كنند.

كنترل خشم
البته يادگيري مشاهده اي و شيوه اي كه بزرگسالان و اطرافيان در مواجهه با اين موقعيت ها از خود نشان مي دهند، در عملكرد كودك موثر است. اما در يك تربيت فعال و مداخله ي بهنگام مي توانيد اين مهارت از سن دو سالگي به بعد بتدريج و با زبان كودكانه با بچه ها تمرين كنيد.
از سه سالگي به بعد كودك از درك بيشتري برخوردار شده و حالا مي توانيد يك گفتگوي دو طرفه با او داشته باشيد. براي اين منظور ابتدا درباره ي انواع احساسات با كودك صحبت مي كنيم.


اين كار را مي توانيد با گروه هاي چند نفره در خانواده يا حتي كلاس انجام دهيد. بعد با كمك شما يا به تنهايي تصاويري را از روزنامه يا مجلات بريده و سپس روي ميز يا زمين بچينيد و درباره ي احساس هر كدام صحبت كنيد.


براي بچه هاي كوچكتر مي توانيد از زبان ساده تري استفاده كنيد. اگر كودك بداند كه چه توانايي هايي دارد به تدريج ياد مي گيرد كه موقع خشم از اين توانايي استفاده كند و كنترل بيشتري روي خودش داشته باشد


كودك در مورد تصوير چه مي گويد؟
در مورد شخصيت هر تصوير از كودك بپرسيد كه چه احساسي دارد، چه اتفاقي ممكن است برايش پيش آمده باشد؟ چه چيزي مي خواهد بگويد؟ چه نيازي دارد؟ بگذاريد در اين مورد حدس بزند و خيال پردازي كند، هر چه اين جريان مفرح تر باشد براي كودك لذت بخش تر است و جريان يادگيري بيشتر تسهيل مي شود.


براي جذابيت بيشتر مي توانيد از چندضلعي يا مكعب (با توجه به سن بچه ها) استفاده كنيد، روي هر وجه عكس يا نقاشي هاي خود كودك را بچسبانيد، بعد آن را بچرخانيد و هر بار روي يك وجه احساسي كه نمايش مي دهد، بحث كنيد.


بعد از بحث و بررسي شناختي روي انواع احساسات، حالا روي خشم متمركز شويد. نحوه ي بيان، راهكارها و پيامدهايش را با كودك بررسي كنيد.


شيوه هاي پيشنهادي جايگزين را هم بررسي و تمرين كنيد. براي اينكار مي توانيد از تجربه هاي خودتان، خاطرات بچه ها يا حتي داستان هايي كه درباره ي عكس هاي روزنامه ساخته اند يا كتاب قصه استفاده كنيد.


براي تمرين هر بار موقعيتي را پيشنهاد بدهيد و بعد آن را در قالب سه رنگ و از طريق شبيه سازي با چراغ راهنما نمايش بدهيد و بازي كنيد.

خشم كودك,روش كنترل خشم در كودك

براي فرو نشاندن خشم كودك، تهديد و توهين چاره ساز نيست
خشونت در دانش آموزان دبستاني
با اين روش ها خشم فرزندنتان را كنترل كنيد !


رنگ قرمز
ايست، اول آرام شو و فكر كن (نفس عميق و شمارش معكوس؛ مثلا از پنج به يك بشمار)


رنگ زرد
-مشكل، احساس خودت و نيازي را كه داري بيان كن.

-خواسته ي تو چيست؟
-چه راه حل هايي براي آن پيشنهاد ميكني؟
-چه پيامدهايي دارد؟
-انتخاب نهايي تو كه بيشترين فايده و كمترين ضرر را داشته باشد، كدامست؟
خريدغيرحضوري جديدترين پالتوهاي بچگانه
رزرواسيون آنلاين هتل/تضمين كمترين قيمت


رنگ سبز
حالا اجرا و تمرين كن (راهكار مطلوب را چندين بار تمرين مي كنيم.)


در ادامه ي بحث شناختي تصوير ساده اي از مغز انسان را روي تابلو يا كاغذ نقاشي كنيد يا از كودك بخواهيد اين تصوير را بكشد و نشان بدهد كه در مغز چه قسمت هايي وجود دارد و چه كاري انجام مي دهند. سپس آن را با مغز مثلا يك اردك، بز يا ماهي كه روي كاغذ كشيده اند، مقايسه كنند.


اين مقايسه به كودك تفاوت توانمندي انسان را با موجودات ديگر نشان مي دهد. در ادامه توضيح بدهيد كه مغز انسان و برخي موجودات پيشرفته تر داراي يك قشر روي مخ هست. اين بخش كمك مي كند انسان هم مانند ساير موجودات احساسات را درك كند و واكنش احساسي داشته باشد، با اين تفاوت كه بتواند آگاهانه و سنجيده تر رفتار كند. درباره ي اين ويژگي مغز انسان و امكانات و كاربردهايش بحث كنيد.


براي بچه هاي كوچكتر مي توانيد از زبان ساده تري استفاده كنيد. اگر كودك بداند كه چه توانايي هايي دارد به تدريج ياد مي گيرد كه موقع خشم از اين توانايي استفاده كند و كنترل بيشتري روي خودش داشته باشد.


همچنان كه تمرين شيوه هاي ابراز آزادانه ي خشمش به شيوه اي مطلوب و بدون آسيب زدن به ديگران به او كمك مي كند از آسيب هاي تكانشي رفتار كردن به دور باشد و سلامت رواني بيشتري داشته باشد.


يادمان باشد ما نيز ممكن است به اين يادگيري ها و تمرين كردنش در كنار كودكمان نياز داشته باشيم، پس فرصت خوبيست كه با هم تمرين كنيم.

 

منبع:tebyan.net

[ ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۷:۵۹ ] [ admin ]
[ نظرات (0) ]
[ ]