كودكم بازيگوش است يا بيش فعال؟!

در حالت عادي ممكن است كودكان تكليف مدرسه شان را فراموش كنند، در كلاس به خيال پردازي بپردازند، بدون فكر كاري را انجام دهند و يا سر ميز شام بي تابي و بي قراري كنند. اما بي توجهي، ويري بودن و فعاليت بيش از اندازه، امري طبيعي نيست بلكه از نشان هاي اختلال بيش فعالي كمبود توجه در نظر گرفته مي شود كه مي تواند توانايي كودكان را در يادگيري و تعامل با ديگران تحت تاثير قرار دهد.

اولين گامي كه بايد براي مقابله با اين مشكل برداشت شناسايي نشانه ها و علائم اين اختلال است. اختلال بيش فعالي كمبود توجه، اختلالي است كه در اوايل دوران كودكي ظاهر مي گردد. اين اختلال باعث مي شود كه فرد در مهاركردن واكنش هاي خودجوش دچار مشكل شود. اين واكنش ها مي تواند از حركت تا سخن گفتن و توجه متفاوت باشد. علائم و نشانه هاي اين اختلال معمولا قبل از هفت سالگي ظاهر مي شود.

با وجود اين، تشخيص ميان رفتار يك كودك مبتلا به اختلال بيش فعالي و رفتار يك كودك بدون اختلال تا حدودي مشكل است. اين را بايد گفت كه اگر تنها در بعضي از موقعيت ها تعداد كمي از اين نشانه ها و علائم را در كودك خود يافتيد احتمال وجود چنين اختلالي در كودك كمتر است اما اگر در تمام موقعيت ها (در خانه، مدرسه و هنگام بازي) علائم و نشانه هاي بي شماري از اين اختلال را در كودك خود يافتيد بايد توجه و دقت بيشتري را براي كودك به خرج دهيد.

اغراق هاي مربوط به بيماري كودكان بيش فعال
غلط: همه كودكان بيش فعال، فعاليت بيش از اندازه دارند.

درست: برخي از اين كودكان بيش از اندازه جنب و جوش دارند و برخي ديگر اين طور نيستند.

غلط: اين كودكان هرگز قادر به تمركز نيستند.

درست: كودكان مبتلا به بيش فعالي قادرند روي فعاليت هايي كه براي شان لذت بخش است تمركز كنند.

غلط: اين كودكان اگر بخواهند مي توانند رفتار بهتري داشته باشند.

درست: آنها مي توانند كارهاي شان را به بهترين نحو انجام دهند اما نمي توانند آرام يك جا بنشينند.

غلط: بيش فعالي كودكان با افزايش سن آنها بهبود خواهديافت.

درست: اين عارضه ممكن است تا بزرگسالي نيز ادامه پيدا كند بنابراين نيازمند درمان هرچه سريع تر است.

غلط: دارودرماني بهترين روش درمان براي كودكان بيش فعال است.

درست: دارودرماني كافي نبوده و آموزش، رفتار درماني، حمايت در خانه و مدرسه، ورزش و تغذيه درماني نيز لازم است.

سه ويژگي اساسي اين اختلال!
بي توجهي، بيش فعالي و ويري بودن، سه ويژگي اساسي اختلال بيش فعالي كمبود توجه است. علائم و نشانه هايي كه كودك مبتلا به اين اختلال نشان مي دهد بستگي به اين امر دارد كه كدام يك از اين سه ويژگي غالب است. با توجه به اين مي توان گفت يك كودك مي تواند بي توجه باشد اما بيش فعال و ويري نباشد، بيش فعال و ويري باشد اما بي توجه نباشد و يا بي توجه، بيش فعال و ويري باشد (حالت سوم مرسوم ترين اختلال بيش فعالي كمبود توجه است).

علائم بيش فعالي,درمان بيش فعالي كودكان

كودكاني كه داراي علائم بيش فعالي مي باشند همواره در حال حركت هستند


بي توجهي
كودكاني كه داراي علائم بي توجهي هستند اغلب ناديده گرفته مي شوند زيرا موجب آشوب و اختلال نمي شوند. اين عدم توجه در كودكان مبتلا به اين اختلال بدان معنا نيست كه اين كودكان اصلا نمي توانند توجه و تمركز كنند.

از نشانه ها و علائم بي توجهي در كودكان مبتلا به اين اختلال مي توان به موارد زير اشاره كرد: به جزييات توجه نمي كنند، اشتباهات نسنجيده اي مرتكب مي شوند، در تمركز كردن دچار مشكل هستند و به آساني حواس شان پرت مي شود، وقتي با آنها صحبت مي كنيد در ظاهر به حرف تان گوش نمي دهند، در يادآوري چيزها و پيروي از دستورها دچار مشكل هستند، در سازماندهي و برنامه ريزي و خاتمه دادن پروژه ها دچار مشكل هستند، قبل از آنكه وظيفه خود را تمام كنند خسته مي شوند و غالبا كتاب، تكليف مدرسه، اسباب بازي و ديگر وسايل خود را گم مي كنند.


بيش فعالي
در حالي كه اكثر كودكان به طور طبيعي فعال هستند، اما كودكاني كه داراي علائم بيش فعالي اين اختلال مي باشند همواره در حال حركت هستند. اين كودكان سعي مي كنند در يك زمان چندين كار را انجام دهند و از يك فعاليت به فعاليتي ديگر مي پرند.

حتي اگر آنها را مجبور كنيد كه بي حركت در جايي بنشينند باز پاي خود را تكان مي دهند و با انگشتان خود صدا در مي آورند. اين كودكان اگر در موقعيت هايي باشند كه بايد آرام و ساكت بنشينند آن محيط را ترك مي كنند، همواره به اين ور و آن ور مي روند و اغلب مي دوند و از همه جا بالا مي روند، پرحرفي مي كنند، نمي توانند آرام بازي كنند، همواره در حركت هستند گويا اينكه موتوري به آنها وصل است، ممكن است اخلاق تندي داشته باشند و يا كم حوصله باشند.

ويري بودن
ويري بودن كودكان مبتلا به اين اختلال مي تواند موجب مشكلاتي در خويشتن داري كودك شود. غالبا صحبت هاي افراد را قطع مي كنند و در كلاس سوالات نامربوطي مي پرسند.

به طور كلي اين كودكان بدون فكر كاري را انجام مي دهند، پيش از آنكه معلم از آنها بخواهد و يا پيش از آنكه سوال تمام شود جواب سوال را مي دهند، نمي توانند منتظر نوبت شان در مسابقه و يا صف بمانند، چيزهاي اشتباهي را در زمان هاي اشتباه مي گويند و اغلب صحبت ديگران را قطع مي كنند.

وظايف والدين در برابر كوك بيش فعال
با يك پزشك ملاقات كنيد. به عنوان والدين مي توانيد تست هاي تشخيص بيش فعالي را هرچه زودتر انجام دهيد. اين كار به تشخيص به موقع اين عارضه كمك مي كند.

با مسئولان مدرسه فرزند خود صحبت كنيد. مي توانيد با مسئولان مدرسه به طور غيرمستقيم در رابطه با رفتار فرزند خود صحبت كنيد.

تصوير درستي از رفتار فرزند خود بدهيد. هنگامي كه از شما سوالي پرسيده مي شود حقيقت را بگوييد زيرا تشخيص براساس صحبت هاي شماست.

كمي عجله كنيد. شما مدافع فرزند خود هستيد و اين خصوصيت ممكن است تشخيص بيماري فرزندتان را به تاخير بياندازد. بنابراين مشورت با پزشك به معني بيمار دانستن فرزند نيست بلكه با اين كار به كودك خود كمك كرده ايد.

از نظر متخصصين كمك بگيريد. چنانچه هرگونه شكي به رفتار فرزند خودداشتند از مشاوره با پزشك دريغ نكنيد.
بيش فعالي كودكان را تست كنيد
چند روش مناسب براي رفتار با كودكان بيش فعال

بيش فعالي،بيش فعالي در كودكان
آخر هفته كجا بريم غذا بخوريم؟
خاص ترين باغ رستوران فشم براي دورهمي ها

اولين گامي كه بايد براي مقابله با مشكل بيش فعالي برداشت شناسايي نشانه ها و علائم آن است


ارزيابي بيش فعال ممكن است شامل موارد زير باشد:
• صحبت كردن با كودك يا بزرگسال براي گرفتن سابقه از بيمار
• صحبت كردن با پدر و مادر يا همسر براي گرفتن تاريخچه سلامت رفتاري بيمار و خانواده
• معاينه فيزيكي
• ارزيابي باليني با استفاده از مقياس رتبه بندي رفتار استاندارد و پرسشنامه
• بررسي عملكرد تحصيلي، اجتماعي و عاطفي فرد و سطح توسعه
• بررسي ناتواني هاي يادگيري

در صورت نياز به تست بيشتر، پزشك ممكن است براي تشخيص بيش فعالي از آزمون هاي ديگري نيز استفاده كند؛ از جمله:

• چك كردن شنوايي و بينايي شخص
• آزمايش خون براي بررسي سطح سرب
• آزمايش خون براي بيماري هايي مانند بيماري تيروييد
• تست امواج مغزي با نمودار مغزي (encephalograph) براي اندازه گيري فعاليت الكتريكي مغز.
• CT اسكن و يا MRI براي بررسي مغز.

 

منبع: ماهنامه مطب/برترين ها

[ ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۶:۵۷ ] [ admin ]
[ نظرات (0) ]
[ ]