توليد جوراب

توليد جوراب ، جوراب يكي از پوشاك مهم براي هر فردي است كه از قدمتي ديرينه برخوردار است. امروزه توليد جوراب يك صنعت بسيار بزرگ به شمار مي‌آيد كه در آن توليد جوراب ها به صورت تخصصي تر صورت مي گيرد. به گونه اي كه براي ورزش، مدرسه، خواب، بازي كردن، كارهاي صنعتي، كار كردن و غيره انواع مختلفي از جوراب ها توليد شده و به بازار عرضه مي شود.

همچنين ماشين هاي ريسندگي مختلف امروزه براي توليد جوراب به كار برده مي شود كه مي توانند جوراب هايي را در مدل ها و طرح هاي مختلف توليد كنند.

جوراب هايي كه امروزه بافته مي‌شود بسيار متنوع هستند براي مثال جوراب هاي زنانه كه بلندي آن ها تا مچ پا بوده و همچنين جوراب هاي فوتبال كه تا زير زانو بلند هستند. برخي ديگر از اين جوراب ها نيز فقط شست پا را مي پوشانند و برخي ديگر از مدل ها هر انگشت پا را به صورت جداگانه مي پوشاند .

تاريخچه جوراب
نخستين بار جوراب هايي كه فقط شست پا را مي پوشاند در كشور ژاپن و در سال ۱۹۷۰ وارد بازار شدند و بعد از آن اين جوراب ها نزد ديگر كشورهاي دنيا محبوب شدند و در مدل هاي متنوع توليد شدند.


از جمله پوشاكي كه روزانه توسط ميليون ها نفر در همه دنيا استفاده مي شود جوراب مي باشد. در توليدي هاي جوراب براي بافت جوراب از دو دستگاه كامپيوتري و مكانيكي استفاده مي شود. اين دستگاه ها نيز داراي دسته بندي و تقسيم بندي سيلندر يك سيلندر و دو سيلندر مي باشند.

ماشين هاي تك سيلندر بافت جوراب را به صورت دستي انجام مي دهند و ماشين هاي دو سيلندر اين كار بافت را به صورت دو رو بافتي انجام خواهند داد.

انواع دستگاه جوراب بافي
در مورد دستگاه هايي كه براي توليد جوراب استفاده مي شود به طور كلي بايد گفت كه دستگاه جوراب بافي داراي دو نوع زنانه بافت يا نازك بافت و دستگاه هاي مردانه بافت هستند.

الف: زنانه بافت (نازك بافت)

در رابطه با دستگاه هاي زنانه بافت بايد گفت كه از نظر بافت نازك جوراب به سيلندر هايي با تعداد سوزان بالاتر نياز دارند و از نخ هاي نازكتري در آن‌ها استفاده خواهد شد. همچنين چون جوراب هاي زنانه را با نخ سفيد مي‌بافند، بعد از بافت به رنگ كردن نياز دارند و معمولاً افرادي كه مبتدي هستند در ابتدا تجربه رنگريزي نخواهند داشت.

ب) دستگاه هاي مردانه بافت:

دستگاه هاي جوراب مردانه بافت چون داراي سيلندرهايي هستند كه تعداد سوزن‌هاي آن كمتر است، بنابراين مي‌تواند جوراب هاي ضخيم تر را نيز ببافند. لازم به ذكر است كه اصطلاح مردانه بافت در اينجا به اين معني نيست كه فقط مي تواند براي مردان جوراب ببافد بلكه منظور فقط ضخيم بافت بودن دستگاه مي باشد. افراد زيادي كه وارد صنعت توليد جوراب شده اند، عقيده دارند كه با يك دستگاه هم مي توانند جوراب زنانه و هم مردانه ببافند.

بدون در نظر گرفتن نوع بافت دستگاه جوراب بافي مي توان ماشين جوراب بافي را به دو دسته زير تقسيم كرد:
الف: كامپيوتري و تمام اتوماتيك
ب: اتومكانيك
دستگاه جوراب بافي اتوماتيك و مكانيك شباهت زيادي به هم دارند. به گونه اي كه مي توان گفت دستگاه كامپيوتري تكميل شده همراه با تكنولوژي و قطعات الكترونيكي كه همان دستگاه اتوماتيك مي باشد.

انواع دستگاه هاي كامپيوتري چه مردانه‌ بافت و چه زنانه بافت داراي قيمت هاي مختلفي هستند، اين دستگاه ها مي توانند جوراب ها را با امكانات بيشتر و طرح‌هاي مختلفي كه در كامپيوتر مي توان برنامه ريزي آنها را انجام داد بافته و چون قيمت آن ها بالا است، بنابراين براي مبتديان خريد اين دستگاه توصيه نمي شود.

دستگاه هاي بافت جوراب هاي زنانه داراي سيلندرهاي ريزتري براي بافت هستند و چون اين جوراب ها پاشنه و پنجه ندارند به شكل ساده بافت خواهند شد. يعني بافت جوراب در يك مسير رفت صورت مي‌گيرد. به اين نوع جوراب ها جوراب هاي پارازين يا شيشه اي گفته مي شود.
توليد جوراب هاي مردانه داراي انواع مختلف ساق بلند، مچي و نيم ساق مي باشد.

مراحل بافت جوراب در توليدي جوراب
به طور كلي بافت جوراب در توليدي ها طي سه مرحله صورت مي گيرد كه عبارتند از:
مرحله بافت با دستگاه ( از طريق دستگاه كامپيوتري و يا مكانيكي صورت مي گيرد)
مرحله دوخت پنجه
مرحله اتوكاري و بسته‌بسته بندي

انواع نخ در توليدي جوراب
براي بافت اكثر جوراب‌ها از دو نخ استفاده مي‌شود:
در توليد اكثر جوراب ها از دو نوع نخ به نام نخ رو و نخ زير(اسپاندكس) استفاده خواهد شد. نخ هاي جوراب بافي داراي انواع مختلفي مي باشد كه شامل پنبه پلي استر، پلي استر- ويسكوز (كه به نخ هندي معروف مي‌شد)، اسپان( كه به نخ چيني معروف است)، بامبو و . . . غيره مي باشد.

به هر ميزان كه نخ رو داراي الياف طبيعي تري باشد، جوراب هاي توليد شده داراي كيفيت بيشتري خواهد بود. پس لازم است كه در توليدي هاي جوراب به اين نكته با خوبي دقت شود.

از ديگر مواردي كه باعث افزايش كيفيت جوراب مي شود و لازم است كه در توليدي هاي جوراب به آن دقت زيادي شود، اسپاندكس مي باشد كه داراي انواع مختلف پلي استر لاكرا و نايلون لاكرا خواهد بود كه هر يك از اين دو نخ از نظر نحوه توليد داراي دو دسته مينگل يا جوشي و كاور مي باشد.

اسپاندكس مينگل (جوشي): در اين روش توليد نخ و كش با باد به يكديگر جوش داده مي شوند و اسپاندكس جوشي در مقايسه با كاور داراي سطح پوشش كمتر بوده و در زمان لمس كردن نازك تر و يا شل تر به نظر خواهد رسيد.‌
اسپاندكس كاور: در اين روش نخ به دور كش تابيده خواهد شد و در مقايسه با مينگل داراي كيفيت بيشتري خواهد بود.

توليد و پخش جوراب طبق درخواست مشتري
شركت هاي توليدي بسيار زيادي وجود دارند كه توليد و پخش جوراب در سراسر كشور را در تمامي استان ها و شهرستان ها انجام مي دهند و در اين شركت‌ها توليد جوراب در انواع و مدل هاي مختلفي صورت مي گيرد.

همچنين در برخي از اين توليدي ها امكان توليد و بافت جوراب به دلخواه مشتري وجود دارد و با دريافت نمونه كار از مشتري بافت جوراب را بر اساس دلخواه مشتريان انجام مي دهند. بافت سفارشي انواع جوراب نيز در برخي توليدي ها صورت مي گيرد. به گونه‌اي كه مشتريان با ارائه تبليغات پرسنلي و آرم شركت خود مي‌توانند جوراب سفارشي بافته شده را از اين توليدي ها درخواست كنند.

توليد و پخش جوراب در انواع مردانه ، زنانه و بچگانه صورت مي گيرد و توليد كننده هاي مختلف جوراب نخي، مچي، نيم ساق، ساق دار، چهار فصل، بهاره ،ضخيم، و نازك را توليد مي‌كنند و با توليد عمده جوراب در رنگ ها و طرح هاي مختلف آن را در سراسر كشور پخش خواهند كرد.

همچنين برخي از توليدكنندگان جوراب امكان بافت سفارشي جوراب مردانه و زنانه براي شركت ها ادارات سازمان ها و كارخانه ها را دارند و مشتريان با ارائه نمونه خود به اين شركت هاي توليدي مي توانند جوراب هاي درخواستي خود را به صورت سفارشي دريافت كنند.

امروزه با استفاده از دستگاه هاي تمام كامپيوتري بافت انواع جوراب مردانه و زنانه به صورت تبليغاتي و سفارشي توسط توليدكنندگان سراسر كشور انجام مي‌شود.

پخش عمده جوراب
تهران يكي از مراكز بزرگ توليد كننده جوراب در كشور به شمار مي آيد كه بيشتر كارخانه هاي توليد جوراب كشور در اين شهر هستند و يا بسياري از كارخانه ها داراي دفتر فروش در شهر تهران مي باشند. براي تهيه انواع برندهاي جوراب عمده مي توان به شركت هاي توليد و پخش جوراب در شهر تهران مراجعه كرد.

در صورتي كه قصد خريد عمده انواع جوراب مردانه، زنانه و بچگانه را داريد مي توانيد با مراجعه به توليدي ها انواع جوراب مورد نياز خود را خريداري كنيد.

توليدي هاي بسيار زيادي وجود دارند كه ارسال و فروش جوراب هاي خود را به صورت عمده به سراسر ايران از طريق اينترنت انجام مي دهند. بنابراين افرادي كه قصد خريد عمده جوراب را دارند، مي‌توانند به صورت حضوري يا خريد اينترنتي اقدام به خريد جوراب عمده نمايند.

توليد و پخش اينترنتي جوراب
با وجود پيشرفت روز افزوني كه در زمينه اينترنت رخ داده است، اينترنت توانسته است همه جهان را به يك دهكده بسيار كوچك تبديل كند و انسان ها مي توانند به راحتي با يكديگر ارتباط برقرار كنند.

بنابراين با فروش اينترنتي جوراب كه توسط مراكز توليد و پخش جوراب كه امروزه صورت مي‌گيرد بايد گفت كه با استفاده از اينترنت پخش جوراب هاي توليد شده توسط توليدكنندگان به سراسر شهرها به راحتي صورت مي‌گيرد و با خريد اينترنتي ديگر نيازي نيست مشتريان به شهرها و يا كشور ها سفر كنند و از اين رو خيلي راحت مي توانند در بستر اينترنت خريد جوراب را به صورت عمده و مستقيم از سايت توليدي ها انجام دهند.

همچنين توليدي ها‌ براي پخش جوراب به صورت عمده امكاني فراهم كرده‌اند كه مشتريان با خيال راحت و به صورت تلفني سفارش خود را ارائه دهند. در اين روش پخش عمده جوراب به اين گونه خواهد بود كه از طريق برقراري تماس تلفني پس از اينكه سفارشات آماده شدند براي ارسال به باربري ها فرستاده مي‌شود و مشتريان مي‌توانند سفارشات درخواستي خود را تحويل بگيرند.‌

 

منبع :

https://karassocks.com/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%ac%d9%88%d8%b1%d8%a7%d8%a8/

[ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۱:۲۱:۳۲ ] [ admin ]
[ نظرات (0) ]
[ ]