اگر كودكي از والدينش دزدي كرد بهترين رفتار چيست؟

گاهي هم كودك از ترس همكلاسي‌هاي قلدرش و براي قانع كردن آنها دست به دزدي مي‌زند تا از جمع همكلاسي‌ها طرد نشود يا مورد تعارض قلدران قرار نگيرد.

اگر والدين با رفتارهايي مانند دزدي كودكان مواجه شدند بايد از كتك زدن يا رفتار تشويق آميز نسبت به آنان خودداري كنند و با كنترل خود، به كودك نزديك شوند.

هدف كودك از دزدي مي‌تواند مطرح كردن خود باشد. برخي كودكان به دليل ضعف در مهارت‌هاي ارتباطي براي جلب توجه همكلاسي‌هايشان، از جيب پدر و مادرشان پول بر مي‌دارند و براي آنها هديه مي‌خرند.

گاهي هم كودك از ترس همكلاسي‌هاي قلدرش و براي قانع كردن آنها دست به دزدي مي‌زند تا از جمع همكلاسي‌ها طرد نشود يا مورد تعارض قلدران قرار نگيرد.بنابراين بهترين واكنش از سوي والديني كه با رفتار دزدي كودك مواجهه مي‌شوند، همدلي است.


نبايد در گام اول به دنبال علت رفتار باشيم چرا كه در كودك مقاومت ايجاد مي‌كند.
والدين بايد در گام هاي بعدي، مهارت‌هاي ارتباطي مناسب به ويژه ابراز وجود را در كودك به وجود آورده و آن را تقويت كنند. كودكي كه دزدي مي‌كند و تن به خواسته‌هاي غيرمنطقي همكلاسي‌هايش مي‌دهد، اعتماد به نفس پائيني دارد.

تقويت مثبت با گفتن كلمه «آفرين» در مقابل اين نوع رفتار كودكان مي تواند تشويق محسوب شده يا اقدام منفي مانند كتك زدن است، موجب افزايش چين رفتارهايي در كودكان مي شود و هر دو اشتباه است.

نكته قابل توجه اين است كه كتك زدن كودك به خاطر رفتار دزدي، كابوس‌هاي شبانه و شب ادراري را در پي دارد. بنابراين والدين در مواجهه با اين رفتار خودشان را كنترل و از خشونت و آسيب رساندن به فرزندشان دوري كنند.
منبع : farsnews.com

[ ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۲:۱۲:۱۴ ] [ admin ]
[ نظرات (0) ]
[ ]